Tatuering

Hade en liten diskussion med min moder här om dagen. Vi pratade om tatueringar... visst, så fort jag nämner det så säger mamma något i stil med "så länge du bor under mitt tak" eller "så länge du är min dotter". Men den här gången fick jag inte ett sådant svar, okej, först, men jag lyckades få bra respons för en gångs skull. 

Jag har tänkt mig ordet Sisu och endast en Karjalaanruusu (Finnros, prickly rose) som är Norra Karelens (i Finland) landskapsblomma. eller några prästkragar. Karjalaanruusu för att mamma växte upp i Norra Karelen, prästkragar för att det är mammas favoritblomma. 

"Sisu är ett ord som på finska betyder kampvilja, envis uthållighet, ilska, att aldrig ge upp. Sisu sägs ibland vara typiskt för det finska folklynnet. Ordet "Sisu" fick internationell spridning under finska vinterkriget där Finland kämpade mot Sovjetunionen."

Har gjort två prover i photoshop, vilken blev finast? Om jag övertalar min mamma så kommer jag göra tatueringen nästa år i april, runt min 18 års dag.  (färgerna blir såklart annorlunda) Har tänkt ha den på skuldran.. kanske ankeln eller något.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0