Get a Gig festivalen 2009



Nu är Get a Gig festivalen 2009 över för min del, den håller på till och med tolvslaget men jag har massor att göra imorn så jag drog hem lite tidigare. Tänkte ge en liten resumé av vad som hänt de två dagar som festivalen hållt på. 

För det första. Festivalen hålls i Karlstad och det är andra året som det hålls. Tre scener utspridda i Mariebergsskogen men lokala förmågor som får chansen att visa vad de kan. Även något band från stockholm och norge. Årets dragplåster var Kebnekajse enligt Nya Wemlands Tidningen och jag förstår varför! 

Kebnekajse såg jag endast en liten del utav, endast början. Men det jag såg var riktigt bra! Ingen sång men bra instrumentalt uppträdande. 

Det första bandet jag såg på fredagen var Solstabandet. Ingen höjdare enligt mig. Fem medelåldersmän som stod och såg uttråkade ut. Sångaren gjorde ett försök till att screama efter att ha yttrat orden "det regnar idag och för det är jag glad" (eller något liknande) men det var ju bara pinsamt! 

Jag och mina tre kompisar gick då vidare till Teaterscenen och såg Horisont. Ljudteknikerna hade inte gjort ett bra jobb direkt, basen var för uppskruvad och micen allt för låg. Det var inte förräns mitt i en låt som jag insåg att han faktiskt sjöng på svenska. Ganska synd då det sänkte upplevelsen och gav framträdandet ett sämre betyg. 80 tals rock  känsla med jeansjackor och utsvängda jeans, ett hyfsat bra band men inget som jag skulle ha lyssnat på vanligtvis. 

Vi drog oss ned mot gärdetscenen där jag tror att vi såg Pathways men jag har inget minne av om de var bra eller inte.

Efter de spelade Groundless, ett norskt band med en svensk sångare. Punk, metal, rock i en bra blandning. Sångaren hade en bra personlighet och gjorde en bra show. Helt okej, checka in dem längst ner i inlägget där jag ger hemsideadresser till de band jag fann värda att lyssna på.

De tre följande banden var de absolut bästa och måste höras!
Burning libra - Rock, Metal, Emo, Alternativ. En sångare som kunde screama! Riktigt bra musik, jag ska själv se till att skaffa några låtar med dem! Duktig sångare som gjorde reklam för deras hemsida när chansen kom ;)

Molotov Jive - Absolut bästa bandet! Har turnerat lite här och var i världen. Indiepop/rock. Det var nu som allt kom igång på riktigt! När de spelade den första låten de gjorde blev allt helt crazy! Vi hoppade och skrek och hade skitkul! Härlig sångare med "spriti for a thousand". Bandet hann med en Encore då låten "Hold me tight like a gun" spelades, en ballad som väckte känslor överallt! Solklart bästa låten!

Early to Bed - Ett band som jag hört tidigare, jag gillar deras rockmusik och lyssnar ofta på den. Men det kändes som att de ville mer än vad de kunde, jag blev ganska besviken. Man hörde knappt vad sångarn sjöng, fast det gällde alla band som framträdde på den scenen, ljudgrabbarna hade messat up lite där verkade det som. Tre tjejer stod framför mig och skrek som om det gällde livet. Gitarristen verkade gilla detta ganska mycket då han ständigt stod och flinade åt dem och efteråt showade lite genom att kasta runt sin gitarr och sparka på den både när de gjorde sista låten och sin Encore. Tyckte att det blev lite för mycket... Och när min favoritlåt "without you" spelades så svimmar killen framför mig, så jag missar såklart mitten av låten due to this. En obehaglig upplevelse men det hör väl till antar jag...  Nej, diss till EtB, ni kan bättre!

Lördagen kom och vi var där tidigt för att sitta och äta tårta i parken, sjukt mysigt! 

Vi började med att se Reverb, ett band bestående till större delen av Time 3'or (klart man var tvungen att se dem). De var mycket bättre än vad jag trodde och vi hade det väldigt trevligt där uppe vid terassen. 

Efter dem spelade Genuine harmony, men jag kommer inte direkt ihåg något från deras framträdande. 

Sen såg vi April Hours. Pop rock band från Karlstad. Sista låten var definitvt bäst me alla var sjukt bra! Härligt med akustisk gitarr, kärlek på hög nivå! 

Sista bandet vi såg den här dagen var Bara på låtsas, rap, hiphop, funk. Inte vad jag vanligtvis lyssnar på men med saxofoner, tromboner, trumpeter och bongotrummor så blev det enormt bra! Bra show trots att jag satt långt bak utan att se så mycket. Jag var vid denna tid enormt trött så jag orkade inte lyssna så mycket men bra var det ändå! 

Hemsidor: 
Groundless - http://www.myspace.com/groundlessband
Burning Libra - http://www.myspace.com/burninglibra
Molotov Jive - http://www.molotovjive.se/
Early to bed - http://www.myspace.com/earlytobed
Reverb - http://www.myspace.com/wearereverb
April hours - http://www.myspace.com/aprilhours
Bara på låtsas - http://www.myspace.com/barapalatsas
Kebnekajse - http://www.kebnekajse.se/


Me @ get a gig


Kommentarer
Claudius Killmeister

Synd att du inte såg/lade märke till oss. Alltid roligt med recensioner.



Tyckte för övrigt att Horisont var förtjänta av ett bättre omdöme. Och så skulle jag nog vilja kategorisera dem som 70-talsrock. (sådär såg alla ut på sjuttiotalet).



Anywhoo, bra och läsvärt inlägg dethär.

2009-06-01 @ 13:48:06
URL: http://myspace.com/rideemondown
Elenore

Cool Breeze? Okej, vad är det för smak? :)

2009-06-01 @ 19:22:43
URL: http://eeklind.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0