Huskur: Illamående

Imorse tänkte jag "Jag kan lägga mig en stund, må bättre och komma lite senare till skolan." så jag gick och la mig, sov en timme och vaknade sedan (som man brukar göra). "Jo men det går, det försvinner om en stund" sa jag till mig själv. Efter tio minuter av kexknaprande och liggastillande insåg jag att "nej, ingen skola för mig idag". Vad hade hänt? Illamåendet hade hänt. För andra gången den här veckan fann jag mig själv liggandes i soffan med armarna för magen och den eviga frågan "varför jag, varför idag?" snurrandes i huvudet.

Fast det var inte i huvudet som det snurrade, tack gode gud, utan i magen. Illamående kan ju faktiskt sitta i både mage och huvud, sitter det i magen är det lättare att bli av med enligt mig. Yrsel är lite jobbigare att bota utan någon form av medicin. Jag hade en jättebra medicin hemma som jag köpte i italien för några år sedan, Moment hette den, fungerar jättebra mot matförgiftning, yrsel m.m. bäst-före datumet på den var tyvärr 2008, så den fick hamna i sopkorgen. 

Efter en snabb research på google hittade jag flera huskurer mot illamående. Jag är inne på den femte nu. 
1. Är salta/osalta kex, bara för att ge magen något att jobba med. Detta brukar vanligtvis funka för mig, men inte idag.
2. Drick vatten till kexen. Vatten är snällt. 
3. Dra på dig ett par seabands! Dessa ska vanligtvis hjälpa mot åksjuka och illamående i samband med graviditet. Finns att köpa på apoteket. Än så länge har de inte gett någon verkan (förutom när jag åker bil)
4. Ät en mjuk macka med smör. Jag valde en enkel jättefranska med smör på, mjukt bröd är också snällt för magen och det salta i smöret kan vara väldigt gott. 
5. Äpple. Helst grönt. Ska påbörja denna nu faktiskt, hoppas att det går!
6. Avslagen coca-cola. Detta tips hittade jag på varenda sida om huskurer mot illamående, så den borde ju fungera. Har ett glas framme nu och väntar på att bubblorna ska gå ur...
7. Har hört att tugga på ingefära eller göra ingefärste ska hjälpa, detta är dock inget som jag har hemma så jag tänker inte göra det. Jag hoppas bara att illamåendet ger sig vid sexan. 
8. Vid akut hjälp då man inte vet orsak. Ring en läkare. Snälla.

Under denna tid, ligg still, helst raklång.

Jag har aldrig varit en sådan människa som gillar huskurer, har prövat en del i andra sammanhang utan resultat. Medicin är bra! Läkare finns av en anledning. Men när det gäller sådana små saker som illamående så är det värt att försöka. Så om ni har problem med något, googla på huskur *problem*. Det finns tips som i många fall hjälper.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0