From Byron and Stoker to Rice and Meyer

Äntligen är jag klar med min engelskauppsats. Verkligen klar. Eller ja, pappa ska läsa igenom, jag ska läsa igenom, sen är jag klar! Sista uppgiften innan lovet... ooh det är så spännande. 

så basically, vad jag skrivit om är vampyrer. Vampyrens utveckling inom engelsk litteraturhistoria närmare bestämt. Det började med Lord Byron och Bram Stoker och fortsatte med Anne Rice och Stephenie Meyer. Det ha varit väldigt intressant faktiskt att skriva om det, jag har fått lära mig en hel del. Och så har jag ju fått ta del av Lord Byrons underbara poesi, han skriver så underbart.

"But first, on earth as Vampire sent,
Thy corse shall from its tomb be rent:
Then ghastly haunt thy native place,
And suck the blood of all thy race;
There from thy daughter, sister, wife,
At midnight drain the stream of life;
Yet loathe the banquet which perforce
Must feed thy livid living corse:
Thy victims ere they yet expire
Shall know the demon for their sire,
As cursing thee, thou cursing them,
Thy flowers are withered on the stem."

Utdrag ur Lord Byrons "The Giaour"


Den blev kanske en halv sida längre än den skulle... men jag hoppas att min lärare inte har något emot det. Jag tror att jag kommer få svårt att korta ner den faktiskt... 

Så, när jag är inne i vampyrandan här så tänkte jag skriva en lista på vampyrförfattare som ni borde kolla in. 
1. Anne Rice
2. Bram Stoker
3. Richelle Mead
4. L.J Smith
5. P.C Cast
6. Charlaine Harris
7. Darren Shan
8. Lyndsay Sands
9. Whitley Strieber
10. Joseph Sheridan Le Fanu

De fetmarkerade är lite äldre böcker (1800-1900 tal) medan de andra är skrivna på 2000-talet





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0