a walk to remember

Idag blir det inget vanligt onsdagsinlägg, dvs inte video, bild eller musik. Eller ja... det kommer att finnas en video, men inte pga samma anledningar som annars. 

Igår satt jag nämligen och såg på filmen A walk to remember. Detta är, enligt mig, en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Den handlar om bråkstaken Landon Carter som råkar i trubbel, hans straff blir att engagera sig mer i skolan, ge stödundervisning, vara vaktmästare och vara med i skolpjäsen. Genom allt detta träffar han Jamie Sullivan, en superkristen, blyg, smått utstött tjej. Både Landon och Jamie inser att det är "more to him/her than meets the eye". Ett förhållande tar fart och leder deras liv i en riktning ingen av dem kunde förutspått. 

Visst det är lite klassisk, boy meets girl, boy is cool, girl is geek, they fall inlove. Men den här filmen har en väldigt seriös underton, som är ovanlig hos tonårsfilmer. Skådespelarna är sjukt duktiga, musiken är underbar (framförd för det mesta av Switchfoot samt Mandy Moore som spelar Jamie, även Shane West, Landon, har med en egen låt) och handlingen blir aldrig tråkig. Det här är en film som frambringar tårar hos mig varenda gång jag ser på den. En absolut sevärd film, oavsett om man är kille eller tjej. Jag skulle vilja säga att det här är en bra "parfilm", att se på den med pojkvännen eller flickvännen kan nog vara ganska mysigt. 

Här är trailern till filmen... just det, den är baserad på en bok (med samma namn), vet inte hur lika de är men..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0