Scary ass movie

Att jag är en fegis när det kommer till filmer är kanske ingen överraskning. Det finns en typ av filmer som skrämmer mig extra mycket. Eller ja, två typer egentligen. Hajfilmer och you-know-you're-next filmer som t.ex. Stay Alive. 

Värst är dock en kombination av dem båda. Deep blue sea, kanske låter som en mysig romantisk komedi eller en superhäftig actionfilm. Nej. Nej. Nej. Detta är en av de jobbigaste filmerna jag sett, ur en psykisk vinkel. Oftast är det med hjälp av ljudet som en film blir läskig, men den här lyckas även utan! 

Föreställ dig följande scenario: Du bor på en forskningsbas mitt ute i vattnet, under vattnet till och med. Här föder några vetenskapsmän upp hajar då de hittat ett protein i hajhjärnan som kan tänkas bota alzheimers. För att få ut tillräckligt med protein från hjärnorna så har de genmanipulerat hajarnas hjärnor så de har blivit ca fem gånger större. Bieffekten av detta är att de också har blivit intelligenta. Lägg till att de vill ha lite hämnd för att de hålls inlåsta. Och en stor storm kommer, som gör att anläggningen där du bor går sönder - när du är under ytan. 

Det blir översvämning, hajarna tar sig in och de är ute efter dig. Låter det åtminstone lite läskigt? Tänk på att hajarna är på samma intelligensnivå som dig, och de är tre stycken. 

specialeffekterna är inte särskilt bra dock, det syns så väl att det är fake (hoppas jag...). Och vissa saker är lite för förutsägbara (du går inte nära vattnet när du vet att det finns mördarhajar däri) Inte för att jag blir mindre rädd för det..

Deep blue sea går just nu på Canal+, så ni som inte är lika fega som jag kan ju checka in den. 

ps. Stellan Skarsgård spelar en roll i filmen...

Omnomnomnomnom goes the shark...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0