Aubergine/Köttfärspaj

Tänkte dela med mig av ett recept på köttfärs och auberginepaj som jag experimenterade fram själv häromdagen.

Pajdegen:
150 gr smör
3 dl mjöl
2 msk iskallt vatten

Knåda ihop, tryck ut i pajform, in i frysen i ca 25 min medans ugnen värms upp (200 grader). 10 min i ugnen. 

Fyllning:
400 gr köttfärs
400 gr krossade tomater
1 aubergine
½ - 1 gul lök
Frivilligt: en vitlöksklyfta
salt och peppar

Frivilligt, äggstanning (Jag använde halva satsen)
3 ägg
2,5 dl mjölk
2 krm salt

Topping: OST!


Skär bort ändarna på auberginen. Skär i 1 cm tjocka skivor, sedan i tärningar. Stek i stekpannan i ca 6 minuter. Släng i köttfärsen och löken. När dessa är klara, häll över tomaterna och ev. vitlöken. Smaksätt med salt och peppar. Låt koka en stund. (Jag använde lite redning för att få en fastare röra)

Häll köttfärs/aubergineröran i pajskalet, häll ev. över äggstanningen (rör gärna om lite för att få den att rinna ner), toppa med ost och in i ugnen i 40-45 minuter. 

Servera gärna med lite sallad till. 

Enjoy! 

ps. kyckling, tomat och fetaost är också en god blandning att ha i. Fast då ska endast kycklingen förstekas.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0